آشی وازاAshi waza, تاچی وازا Tachiwaza, جودو (judo), ناگه وازا Nagevaza

تکنیک اوسوتوگاری در جودو

آموزش تکنیک اوسوتوگاری در جودو

اوسوتوگاری (به ژاپنی: 大外刈)-(به انگلیسی: Osotogari) یکی از فنون و تکنیک‌های دستهٔ ناگه-وازا رشتهٔ ورزشی جودو است که در زیردستهٔ آشی-وازا  یا تکنیک های پا در جودو دسته‌بندی می‌شود. هدف از این تکنیک، واردآوردن فشار و درگیرکردن اندام‌های تحتانی حریف است.

به معنای واقعی کلمه :
O: بزرگ
SOTO: بیرونی
گاری: چمن زنی.

موثرترین: ساق پشت

عدم تعادل: عقب جانبی

توری باید پای تکیه گاه خود را در یک راستا با پای UKE قرار دهد تا تعادل او را از بین ببرد و دومین تکیه گاه او شود. با ضربه زدن به قفسه سینه و ثابت کردن دستی که آستین را روی ساق پای نگه می دارد، TORI می تواند پای خود را بچرخاند و پس از چمن زنی به حرکت خود ادامه دهد.

تکنیک اسوتو گاری

ثبت نام باشگاه دفاع شخصی

شما با حداقل آمادگی جسمانی می توانید با یادگیری تکنیک ها ی رهایی خود را رها و از جان و مال خود حفاظت کنید. صد البته که با تمرین و حضور در کلاس ها آمادگی جسمانی شما نیز بالا رفته در نتیجه حتی می توانید تکنیک های دفاعی و مقابله به مثل را نیز در رخدادها انجام دهید .

برای دیدن تکنیک های قفل مفاصل کلیک کنید

اسوتو گاری (درو کردن پا از خارج)

برای اجرای آن در گارد چپ ابتدا با پای راست طوری به سمت جلو گام بردارید که پای شما تقریباً در فاصله ۳۰ سانتیمتری پهلوی پای چپ حریف قرار گیرد و همزمان با این ،حرکت تعادل او را به سمت عقب بر هم بزنید. برای کوزوشی بهتر ،نر باید دست چپ خود را از آرنج خم کنید و ناحیه ساعد را به سینهاش بچسبانید و با فشار دست و سینه او را به سمت عقب هل دهید همزمان با دست دیگر آستین او را به طرف پایین بکشید تا بدین ترتیب وزن حریف به پاشنه پای چپش منتقل شود سپس پای چپتان را بدون آنکه از زانو خم شود، در حالی که انگشتان آن کشیده اند به سمت جلو بلند کنید و از ناحیهران به پشت ران و زانوی حریف ضربه بزنید و بدین ترتیب پایش را درو کنید

تکنیک – سوتو گاری هنگامی که پاهای حریف از هم فاصله دارند به خوبی قابل اجراست. این تکنیک را افراد قد بلند یا کسانی که پایین تنه بلندتری دارند براحتی میتوانند اجرا کنند

برای اجرای موفق  اسوتوگاری به نکته های زیر توجه کنید:

(۱) انتقال وزن شما بر روی حریف در اجرای بهتر 1 – سوتوگاری بسیار اهمیت دارد و مؤثر است. (۲) پیش از ضربه ،پا سر و کمرتان نباید به سمت جلو خم شود.

(۳) پای راست شما تکیه گاه و ستون اصلی برای اجرای این تکنیک است.

(۴) پای چپتان را قبل از ضربه زدن طوری بالا آورید که از مفاصل رانی حریف بالاتر برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *